Support

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om TV4 Play.

Kundtjänst: 0771-44 45 00 support@tv4play.se

Tekniska frågor

Vad är systemkraven för TV4 Play?
Vår rekommendation för bästa upplevelse av TV4 Play är:

Internetuppkoppling

  • Minst 3 Mbit/s mot din Internetleverantör.
  • För WI-FI rekommenderar vi en router med dual band.

Webbläsare

  • Windows: Internet Explorer 8 eller senare, Chrome 18 eller senare, Firefox 10 eller senare
  • Mac: Safari 5 eller senare, Chrome 18 eller senare, Firefox 10 eller senare

Operativsystem

  • Windows: Windows 7, Windows Vista; Windows XP Service Pack 2 1.2GHz eller snabbare processor med 512MB RAM
  • Mac: Apple Mac OS X 10.5.8 eller nyare, Intel Core Duo 1.83GHz eller snabbare processor med 1GB RAM

Plugins och utökad funktionalitet

  • Adobe Flash: hanterar videouppspelning på TV4 Play, version 11 eller senare, ladda ner senaste versionen här
  • Widevine Optimizer: hanterar program som kräver rättighets- och kopieringsskydd,ladda ner senaste versionen här
  • Javascript: TV4 Play använder sig av JavaScript. Det är en teknik för att utöka funktionaliteten hos en webbsida
Varför går det bara att spela programmet fram till reklamen?
TV4 Play fungerar inte med så kallade Adblockers. Stäng av din Adblocker för att se färdigt hela programmet.
Vad är Widevine-DRM?
Vissa program på TV4 Play kräver ett utökat rättighets- och kopieringsskydd (DRM-skydd). TV4 Play använder DRM-skyddet Widevine som kräver en extra installation på datorn. Widevine är en produkt som levereras av Google och kan installeras härifrån https://tools.google.com/dlpage/widevine
Varför kan jag inte ändra kvalitet på vissa program?
På de program som använder DRM-skyddet Widevine anpassas kvaliteten hela tiden automatiskt efter tillgänglig bandbredd.
Videon startar inte trots att jag har uppkoppling. Vad ska jag göra?
Gör följande:
  1. Rensa historiken och starta om webbläsaren.
  2. Se till att ha senaste versionen av Adobe Flash installerat i webbläsaren och klicka ur valet "maskinvaruacceleration" i inställningarna för Flash.
  3. Pröva med en annan webbläsare.
Om du befinner dig utomlands beror det på att programbolagen inte tillåter visning av de flesta programmen utanför Sverige.
Det hackar i uppspelningen. Varför?
Anledningen till att uppspelningen börjat hacka och ”ladda” kan vara att:
  • hastigheten på din internetuppkoppling är lägre än 2 Mbit/s
  • det blivit ett litet avbrott i anslutningen vilket är lätt hänt på ett trådlöst nätverk eller mobilt bredband
  • vissa webbläsare har svårare att hantera video
För att lösa problemet kan du kan pröva att:
  • koppla in din dator direkt i ditt bredbandsmodem eller bredbandsuttag
  • sänka bildkvalitén på videon i videospelaren
  • stänga ner andra öppna fönster och flikar för att prioritera videoströmmen
  • använda en annan webbläsare
Om du fortfarande har problem bör du kontrollera att du har de DNS-inställningar din internetleverantör rekommenderar.
Vad betyder felkoden?

Felkod 61

Ett fel uppstod vid inladdningen av videoklippet. Det kan bero på att du befinner dig utomlands och TV4Play inte har rättigheterna att spela upp innehållet i den regionen. Det kan också bero på att du inte använder den senaste versionen av Adobe Flash Player till din webbläsare.

Felkod 100

Kontakten med TV4 avbröts. Prova att ansluta datorn direkt till ditt modem eller ditt bredbandsuttag om du använder en trådlös router och problemet ofta uppstår. Du kan också testa en annan webbläsare eller öka cache-inställningarna i webbläsarens Adobe Flash-plugin.

Felkod 300

Ett fel uppstod med videospelaren. Prova att ladda om sidan eller försök senare.

Om programmen

Varför finns program fritt tillgängligt i just 7 dagar?
Vi har gjort TV4 Play för att du ska kunna se de program du missat den senaste veckan. Vill du se program från längre tillbaka finns de i TV4 Play Premium. Premium innehåller allt som är gratis i TV4 Play samt våra 11 tv-kanaler och livesport. Över 5000 reprisavsnitt och hela säsonger av våra egna program, utan reklamavbrott.
Varför finns inte alla program i TV4 Play som visas på TV4?
Vi försöker lägga upp de flesta av våra program i TV4 Play, men ibland tillåter inte programbolagen som äger rättigheterna att vi visar vissa titlar i efterhand. Vi jobbar ständigt på att få ut så många program som möjligt i TV4 Play.
Varför kan jag inte se vissa program på TV4 Play när jag är utomlands?
Programbolagen tillåter inte visning av de flesta programmen utanför Sverige.
Vilka program kan jag se när jag befinner mig utomlands?
Klicka på ”Alla program” i meny och bocka i funktionen ”Visa endast program som är tillgängliga från utlandet”.
Varför finns det ingen textning trots att programmet inte är på svenska?
Ibland ligger textningen lite efter videouppladdningen. Om programmet nyss lagts till kan det därför dröja lite innan den är på plats.

Premiumkontot

Min Premiumtjänst är inte aktiv trots att jag har betalat. Varför?
Då har det troligtvis blivit något fel. Ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00 så hjälper dig att aktivera ditt abonnemang.
Hur betalar jag med Klarna? Hur fungerar det?
Om du väljer Klarna som betalningsalternativ betalar du via faktura. Fakturan skickas första gången till den adress som ditt mobiltelefonabonnemang är registrerat på. Efter det skickas fakturan som sms. Om du har betalat via Klarna förut skickas fakturan istället till den adress du har registrerad hos dem. Din Premiumtjänst börjar gälla från dagen du registrerar dig och du kommer få en faktura per månad.
Det fungerar inte att logga in. Vad ska jag göra?
Om det inte fungerar att logga in och du är säker på att du anger rätt e-postadress och lösenord, pröva att rensa din webbläsares cache och kakor och starta om din webbläsare innan du försöker att logga in igen. Om inte detta fungerar, pröva att använda en annan webbläsare. Ta annars kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt användarnamn. Vad gör jag?
Ditt användarnamn är detsamma som din e-postadress. Logga in här.
Om du glömt ditt lösenord kan du få ett nytt här. Fungerar det inte ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt lösenord. Vad gör jag?
Ange din e-postadress här så skickar vi ett nytt lösenord till dig.
Hur avslutar jag min Premiumtjänst?
Under Min sida och Aktiva abonnemang avslutar du din Premiumtjänst.

Övrigt

Varför länkar vi till filmnet.se?
Vi länkar till filmnet.se för att det är en tjänst inom TV4-gruppen, som vi hoppas ger ett mervärde till dig som tittare.

Tekniska frågor

Videon startar inte trots att jag har uppkoppling. Vad kan jag göra?
Pröva att starta om TV4 Play-applikationen. Om inte det fungerar, försök igen lite senare, då vi troligtvis jobbar på att fixa felet.
Det hackar i uppspelningen. Varför?
Uppspelningen kan börja hacka och ”ladda” när hastigheten på din internetuppkoppling är lägre än 2 Mbit/s eller om det blir ett litet avbrott i anslutningen vilket är lätt hänt på ett trådlöst nätverk eller 3G-nätverk.
Finns det undertexter på utländska program i appen?
Ja, ställ in undertexter genom att klicka på textnings-ikonen i video-spelaren. Vår textning fungerar dock inte via Airplay på grund av begränsningar i Apples teknik. Vi jobbar dock just nu på att införa ett nytt format som löser detta problem.
Kan jag använda Airplay-funktionen?
Ja, du kan använda Airplay i iPhone-appen för att se det mesta av vårt innehåll. På grund av rättighetsskäl kan du dock inte använda Airplay när du tittar på video som kräver DRM-skydd, vilket inkluderar många utländska serier och filmer.
Ibland blir det svart på skärmen när jag tittar på en video. Varför?
Video till TV4 Play-appen levereras med hjälp av http-livestreaming (HLS), ett format där bildkvaliteten hela tiden anpassas efter hur mycket bandbredd du har tillgängligt. Apple kräver att den lägsta kvalitén som strömmas till telefonen innehåller endast ljudet från videon. När datahastigheten är långsam får du därför bara ljudet strömmat till appen. Hastigheten beror på faktorer som till exempel avstånd till masten, fri sikt och antalet samtidiga användare.

Om programmen

Varför finns inte alla fritt tillgängliga program i mobilen?
Programbolagen som äger rättigheterna tillåter bara visning på vissa plattformar. Vi jobbar för att få så många program tillgängliga på så många plattformar som möjligt.
Varför kan jag inte se vissa program på TV4 Play när jag är utomlands?
Programbolagen tillåter inte visning av de flesta programmen utanför Sverige.

Premiumkontot

Min Premiumtjänst är inte aktiv trots att jag har betalat. Varför?
Då har det troligtvis blivit något fel. Ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00 så hjälper dig att aktivera ditt abonnemang.
Det fungerar inte att logga in. Vad ska jag göra?
Om det inte fungerar att logga in och du är säker på att du anger rätt e-postadress och lösenord, pröva att starta om appen, det gör du på följande sätt:
  1. Gå tillbaka till hemskärmen och klicka sedan två gånger på hemknappen.
  2. Tryck på och håll ned appen.
  3. När den börjar vibrera knackar du på ikonen [Stäng app] för att stänga appen.
  4. Dubbelklicka på hemknappen och prova att öppna appen på nytt.
Om detta inte hjälper, ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt användarnamn. Vad gör jag?
Ditt användarnamn är detsamma som din e-postadress. Om du glömt ditt lösenord kan du få ett nytt här. Fungerar det inte ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt lösenord. Vad gör jag?
Ange din e-postadress här så skickar vi ett nytt lösenord till dig.
Hur betalar jag med Klarna? Hur fungerar det?
Om du väljer Klarna som betalningsalternativ betalar du via faktura. Fakturan skickas första gången till den adress som ditt mobiltelefonabonnemang är registrerat på. Efter det skickas fakturan som sms. Om du har betalat via Klarna förut skickas fakturan istället till den adress du har registrerad hos dem. Din Premiumtjänst börjar gälla från dagen du registrerar dig och du kommer få en faktura per månad.
Hur avslutar jag min Premiumtjänst?
Under Inställningar och Aktiva abonnemang avslutar du din Premiumtjänst.

Tekniska frågor

Videon startar inte trots att jag har uppkoppling. Vad ska jag göra?
Pröva att starta om TV4 Play-applikationen. Om inte det fungerar, försök igen lite senare, då vi troligtvis jobbar på att fixa felet.
Det hackar i uppspelningen. Varför?
Uppspelningen kan börja hacka och ”ladda” när hastigheten på din internetuppkoppling är lägre än 2 Mbit/s eller om det blir ett litet avbrott i anslutningen vilket är lätt hänt på ett trådlöst nätverk eller 3G-nätverk.
Finns det undertexter på utländska program i appen?
Ja, ställ in undertexter genom att klicka på textnings-ikonen i video-spelaren. Vår textning fungerar dock inte via Airplay på grund av begränsningar i Apples teknik. Vi jobbar dock just nu på att införa ett nytt format som löser detta problem.
Varför får jag inget ljud?
Kontrollera först reglaget på sidan av iPad:en (reglaget sitter ovanför volymknapparna). Prova att ändra reglaget i motsatt riktning. Om du samtidigt ser högtalar-ikonen dyka upp på skärmen var den satt i tyst läge. Om ändringen istället låste skärmen (en cirkulär pil syns då istället som ikon på skärmen), gör följande:
  1. Dubbelklicka på hemknappen.
  2. Dra därefter snabbt med fingret från vänster till höger längs nederkanten på skärmen.
  3. Titta efter högtalar-ikonen. Om högtalar-ikonen finns i fältet, klicka på ikonen för att slå på ljudet.
Klicka här för att läsa mer på Apple support.
Kan jag använda Airplay-funktionen?
Ja, du kan använda Airplay i iPad-appen för att se det mesta av vårt innehåll. På grund av rättighetsskäl kan du dock inte använda Airplay när du tittar på video som kräver DRM-skydd, vilket inkluderar många utländska serier och filmer.
Ibland blir det svart på skärmen när jag tittar på en video. Varför?
Video till TV4 Play-appen levereras med hjälp av http-livestreaming (HLS), ett format där bildkvaliteten hela tiden anpassas efter hur mycket bandbredd du har tillgängligt. Apple kräver att den lägsta kvalitén som strömmas till telefonen innehåller endast ljudet från videon. När datahastigheten är långsam får du därför bara ljudet strömmat till appen. Hastigheten beror på faktorer som till exempel avstånd till masten, fri sikt och antalet samtidiga användare.

Om programmen

Varför kan jag inte se vissa program på TV4 Play när jag är utomlands?
Programbolagen tillåter inte visning av de flesta programmen utanför Sverige.

Premiumkontot

Min Premiumtjänst är inte aktiv trots att jag har betalat. Varför?
Då har det troligtvis blivit något fel. Ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00 så hjälper dig att aktivera ditt abonnemang.
Det fungerar inte att logga in. Vad ska jag göra?
Om det inte fungerar att logga in och du är säker på att du anger rätt e-postadress och lösenord, pröva att starta om appen, det gör du på följande sätt:
  1. Gå tillbaka till hemskärmen och klicka sedan två gånger på hemknappen.
  2. Tryck på och håll ned appen.
  3. När den börjar vibrera knackar du på ikonen [Stäng app] för att stänga appen.
  4. Dubbelklicka på hemknappen och prova att öppna appen på nytt.
Om detta inte hjälper, ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt användarnamn. Vad gör jag?
Ditt användarnamn är detsamma som din e-postadress. Om du glömt ditt lösenord kan du få ett nytt här. Fungerar det inte ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt lösenord. Vad gör jag?
Ange din e-postadress här så skickar vi ett nytt lösenord till dig.
Hur betalar jag med Klarna? Hur fungerar det?
Om du väljer Klarna som betalningsalternativ betalar du via faktura. Fakturan skickas första gången till den adress som ditt mobiltelefonabonnemang är registrerat på. Efter det skickas fakturan som sms. Om du har betalat via Klarna förut skickas fakturan istället till den adress du har registrerad hos dem. Din Premiumtjänst börjar gälla från dagen du registrerar dig och du kommer få en faktura per månad.
Hur avslutar jag min Premiumtjänst?
Under Inställningar och Aktiva abonnemang avslutar du din Premiumtjänst.

Tekniska frågor

Videon startar inte trots att jag har uppkoppling. Vad kan jag göra?
Starta om TV4 Play-applikationen. Har du redan gjort det prova att starta om telefonen. Du kan också prova att ladda ner TV4 Play-appen på nytt från Google Play. Om inte det fungerar, försök igen lite senare, då vi troligtvis jobbar på att fixa felet.
Det hackar i uppspelningen. Varför?
Uppspelningen kan börja hacka och ”ladda” när hastigheten på din internetuppkoppling är lägre än 2 Mbit/s eller om det blir ett litet avbrott i anslutningen vilket är lätt hänt på ett trådlöst nätverk eller mobilt bredband.
Jag kan inte spela vissa TV-kanaler som finns på “se tv direkt”-sidan, varför?
Detta beror på att vissa telefonmodeller inte klarar det kopieringsskydd som dessa kanaler kräver.
Videon avslutas efter några sekunder, vad ska jag göra?
Om detta inträffar, prova gå in under appens inställningar och ändra videokvalitén från dynamisk till låg, medium eller hög. Tryck på det lilla kugghjulet i övre högra hörnet i appen för att öppna inställningarna.

Om programmen

Varför finns inte alla program i mobilen?
Programbolagen som äger rättigheterna tillåter bara visning på vissa plattformar. Vi jobbar för att få så många program tillgängliga på så många plattformar som möjligt.
Varför kan jag inte se vissa program på TV4 Play när jag är utomlands?
Programbolagen tillåter inte visning av de flesta programmen utanför Sverige.
Varför finns inte TV-kanalerna med i Androidappen?
Tyvärr finns inte live-kanalerna i vissa telefonmodeller, bla Samsung Galaxy SIII. Detta beror på att dessa telefoner inte klarar det kopieringsskydd som våra kanaler kräver. I dessa fall försvinner funktionen Se TV direkt i appen.

Premiumkontot

Min Premiumtjänst är inte aktiv trots att jag har betalat. Varför?
Då har det troligtvis blivit något fel. Ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00 så hjälper dig att aktivera ditt abonnemang.
Det fungerar inte att logga in. Vad ska jag göra?
Om det inte fungerar att logga in och du är säker på att du anger rätt e-postadress och lösenord, pröva att starta om appen, det gör du på följande sätt:
  1. Gå in i Inställningar under Min sida.
  2. Välj Appar och sedan Hantera appar.
  3. Markera applikation och sedan trycka på "Tvinga stopp"
Om detta inte hjälper, ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt användarnamn. Vad gör jag?
Ditt användarnamn är detsamma som din e-postadress. Om du glömt ditt lösenord kan du få ett nytt här. Fungerar det inte ta kontakt med kundtjänst på 0771-44 45 00.
Jag har glömt bort mitt lösenord. Vad gör jag?
Ange din e-postadress här så skickar vi ett nytt lösenord till dig.
Hur betalar jag med Klarna? Hur fungerar det?
Om du väljer Klarna som betalningsalternativ betalar du via faktura. Fakturan skickas första gången till den adress som ditt mobiltelefonabonnemang är registrerat på. Efter det skickas fakturan som sms. Om du har betalat via Klarna förut skickas fakturan istället till den adress du har registrerad hos dem. Din Premiumtjänst börjar gälla från dagen du registrerar dig och du kommer få en faktura per månad.
Hur avslutar jag min Premiumtjänst?
Under Inställningar och Aktiva abonnemang avslutar du din Premiumtjänst.

Tekniska frågor

Måste jag ha ett Premiumabonnemang i TV4 Play för att använda TV-appen?
I dagläget är TV-appen endast utvecklad för våra Premiumkunder.
Hur får man upp helskärmsläget?
Helskärmsläge får man genom att gå upp på klippet som är startat och trycka på ”ok-knappen” på fjärrkontrollen.
Varför fungerar inte textningen av utländska program?
Vi är medvetna om problemet och arbetar med att få textningen på plats i alla våra TV4 Play-appar.

Ett plugin är ett datorprogram som inte körs fristående, utan installeras som en del av din webbläsare och tillför ny funktionalitet. Ett exempel på ett plugin är Widevine som du behöver för att kunna titta på rättighets- och kopieringsskyddade program på TV4 Play. Läs mer om hur du installerar Widevine nedan.

Tekniska frågor

Vilken version av Flash krävs för TV4 Play?
  • TV4 Play kräver minst Adobe Flash Player 10.1. Du kan ladda ner senaste versionen här.
  • Kom ihåg att starta om webbläsaren efter installationen och att du ibland måste godkänna att ett tillägg till din webbläsare installeras.
Hur installerar jag Widevine på PC?
  1. Klicka här för att komma till plugin-sidan, ett nytt fönster öppnas.
  2. Tryck “Install now!” och följ instruktionerna. Du måste godkänna att ett tillägg till din webbläsare installeras.
Du kan behöva starta om webbläsaren för att pluginet ska aktiveras.
Hur installerar jag Widevine på Mac?
  1. Klicka här för att komma till plugin-sidan, ett nytt fönster öppnas.
  2. Tryck “Install now!”. En installationsfil laddas ner till din dator.
  3. Öppna installationsfilen och följ instruktionerna.
Du kan behöva starta om webbläsaren för att pluginet ska aktiveras.
Det händer inget när jag försöker installera Widevine, vad ska jag göra?

Internet Explorer till Windows

  1. Se till så att du tillåter att pop-up fönster att öppnas.
  2. Tillåt att ActiveX kör Widevine. Troligtvis har det dykt upp en diskret rad högst upp eller längst ner i din webbläsare där du måste klicka för att tillåta installationen.
Skärmdump på ActiveX i Internet Explorer 8 Skärmdump på ActiveX i Internet Explorer 8
Skärmdump på ActiveX i Internet Explorer 9 Skärmdump på ActiveX i Internet Explorer 9

Firefox till Windows

  1. Se till så att du tillåter att pop-up fönster att öppnas.
  2. Tillåt att Widevine installeras som ett plugin till din webbläsare.
Skärmdump på Tillåt plugin i Firefox Skärmdump på Tillåt plugin i Firefox
Jag lyckas inte öppna installationsfilen för Widevine på min Mac, vad ska jag göra?
Prova att högerklicka (ctrl+klick) och välj Öppna/Open. Bekräfta att du vill öppna "Widevine Media Optimizer" i den pop-up som öppnas.
Skärmdump på dialogruta i Mac OS X Skärmdump på dialogruta i Mac OS X
Skärmdump på dialogruta i Mac OS X Skärmdump på dialogruta i Mac OS X

Hittar du inte din fråga?

Är du Premiumkund hittar du kontaktinfo här

Kundsupport: 0771-44 45 00

E-post: support@tv4play.se

Öppettider: Vardag 08:00-23:30, helger 09:00-23:30

Besök oss gärna på Facebook eller Twitter för att följa frågor och svar för det som är mest aktuellt i denna stund.