tv4play logo

Efter succén Squid Game: ”Nu vill alla prata koreanska”

I kölvattnet av serien Squid Game har Sydkorea blivit brännhett. Det är inte bara koreanska serier och maten som eftertraktas just nu, utan det har också blivit populärt att lära sig det koreanska språket. Språkappen Duolingo har under de två första veckorna efter "Squid game"-premiären sett en 76-procentig ökning av nya användare i Storbritannien och 40 procent i USA. Nina Kartal, kulturjournalist på SVT och Gustav Kyhlberg, koreafantast och restaurangägare berättar hur vi verkligen vill närma oss Sydkorea i det mesta just nu. Det finns tre S som gör att trenden är här för att stanna, berättar Kartal.

Efter succén Squid Game: ”Nu vill alla prata koreanska”

I kölvattnet av serien Squid Game har Sydkorea blivit brännhett. Det är inte bara koreanska serier och maten som eftertraktas just nu, utan det har också blivit populärt att lära sig det koreanska språket. Språkappen Duolingo har under de två första veckorna efter "Squid game"-premiären sett en 76-procentig ökning av nya användare i Storbritannien och 40 procent i USA. Nina Kartal, kulturjournalist på SVT och Gustav Kyhlberg, koreafantast och restaurangägare berättar hur vi verkligen vill närma oss Sydkorea i det mesta just nu. Det finns tre S som gör att trenden är här för att stanna, berättar Kartal.